شایعات در مورد PS5 Pro بیش از پیش داغ شده‌اند. اگر این شایعات را جدی بگیریم، سوالی که در ذهن هر علاقه‌مندی نقش می‌بندد این است: «چرا این اتفاق می‌افتد؟» به نظر می‌رسد که سونی هنوز از درس‌های مهمی که این نسل از کنسول‌ها به ما آموخته، درس نگرفته است.

سونی و مایکروسافت هر دو با رویکردی مشابه به این نسل نگاه کردند: هر دو شرکت اذعان داشتند که طرفداران حاضرند برخی از ویژگی‌ها را فدای قیمت اولیه پایین‌تر کنسول خود کنند. اما نحوه ارائه این فداکاری‌ها توسط این دو شرکت متفاوت بود.

سونی با ارائه نسخه‌ای از پلی‌استیشن 5 بدون درایو دیسک و کاهش قیمت آن به میزان 90 پوند، به نسل آنلاین اعتماد کرد. به عبارت دیگر، پیشنهاد ارزان‌تر سونی، همان کنسول با همان قابلیت‌ها، منهای درایو دیسک بود.

در مقابل، مایکروسافت با Xbox Series S، که نه تنها بدون درایو دیسک بود، بلکه با مشخصات فنی پایین‌تر و قابلیت‌های گرافیکی کمتری نسبت به سری X عرضه شد، رویکردی متفاوت اتخاذ کرد. این امر باعث شد که مایکروسافت بتواند از یک نقطه قیمت بسیار پایین‌تر بهره‌مند شود، با اختلاف قیمت 200 پوندی بین دو مدل.

مایکروسافت با این استراتژی به نظر می‌رسد که به یک ایده برنده دست یافته است، با قیمتی قابل توجه که دسترسی به بازی‌ها را برای تعداد بیشتری از مردم ممکن ساخته است.

Baldur’s Gate 3

اما مشکلی که مایکروسافت با آن روبرو شد، بازی Baldur’s Gate 3 بود. اتفاقی که در سال 2023 رخ داد و به طور خاص، ورود Baldur’s Gate 3 بود. این بازی، اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد هرگاه صحبت از PlayStation 5 Pro به میان می‌آید.

مایکروسافت موضعی داشت که بر اساس آن، هر بازی که برای سری Xbox X منتشر می‌شد، باید از نظر گزینه‌های گیم‌پلی با سری S یکسان باشد. اما Baldur’s Gate 3 باعث شکستن این قاعده شد. این بازی سه ماه بعد در Xbox منتشر شد، پس از آنکه تلاش‌ها برای ایجاد یک تجربه مساوی در سری SوX به نتیجه نرسید. در نتیجه، مایکروسافت به وعده خود پایبند نماند و Baldur’s Gate 3 در دو کنسول Xbox اکنون با تفاوت‌های واضحی اجرا میشود.

سونی با تایید رویکرد خود به آرامی نشان داد که نگاهی دقیق‌تر به نسل فعلی مایکروسافت دارد: ایکس باکس‌های که از نظر سخت افزاری مساوی نیستند اما از از نظر کارایی باید یکسان باشند! که یکی از آن‌ها برای توسعه‌دهندگان به طور قابل توجهی چالش‌برانگیزتر است. مایکروسافت ترجیح می‌دهد که گزینه‌های گیم‌پلی در هر دو سری X و S یکسان باشد، اما این شرایط ایده‌آل نیست.

این به این معناست که سونی باید دریافته باشد که برای توسعه‌دهندگان، مزایای سری X تا حدودی اضافی هستند، زمانی که آن‌ها محدود به قابلیت‌های سری S هستند، که از نظر فروش نیز از سری X پیشی گرفته است. سونی نسل خود را از نظر مشخصات فنی تقسیم نکرده است، بنابراین هیچ تفاوتی در کیفیت یا آنچه توسعه‌دهندگان باید هنگام ساخت بازی برای PS5 در نظر بگیرند، وجود ندارد.

با این حال، استراتژی سونی به ثمر نشسته است، گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش PS5 دو برابر Xbox Series X / S بوده است.

پس از بررسی دوباره این موضوع، سوالی که مطرح می‌شود این است: با وجود همه این موفقیت‌ها، چرا PS5 Pro؟

بیایید این سوال را دوباره بررسی کنیم: چرا سونی قصد دارد آنچه که به نظر می‌رسد نسخه‌ای از PlayStation 5 اما راه Series X را می‌رود را منتشر کند؟ چه فایده‌ای دارد؟ توسعه‌دهندگان برا اساس PS5 برنامه‌ریزی خواهند کرد بر اساس این کنسول بازی هایشان را بهینه خواهند کرد، نه PS5 Pro. ممکن است مزایایی وجود داشته باشد، اما احتمالاً به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

این همان دلیل اصلی وجود کنسول‌های اول نسلی(کنسول هایی که در ابتدای نسل منتشر شدند) است: ارائه یک تصویر روشن تر از آنچه که برای توسعه‌دهندگان در دسترس است و اینکه آن‌ها می‌توانند برای چندین سال با همان تجهیزات کار کنند. این موضوع مصرف‌کنندگان را در موقعیتی قرار می‌دهد که نیازی به نگرانی در مورد ارتقاء تکنولوژی خود برای چندین سال ندارند.

PS4 PRO

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، همواره در جستجوی ایجاد نوآوری‌هایی هستند که می‌تواند در میانه‌ی یک نسل، هیجان‌انگیز باشد. با این حال، در نهایت، آن‌ها یک کسب‌وکار هستند و باید به نیازهای اکثریت مصرف‌کنندگان پاسخ دهند. این امر به آن‌ها دلیلی می‌دهد تا بر روی سطح پایه‌ی کنسول‌ها تمرکز کنند، درسی که مایکروسافت باید از آن آگاه باشد!

اما به نظر می‌رسد که سونی تصمیم گرفته است همان کاری که در نسل هشتم با PS4 Pro انجام داد، را در نسل جدید کنسول‌ها نیز تکرار کند، که می‌تواند به نوعی به چالش کشیدن نسخه‌های پیشرفته‌ی کنسول‌ها تلقی شود.

زمان خواهد گفت که سونی چگونه این مسیر را دنبال خواهد کرد، اما با توجه به تأثیرات کووید و تأخیرهای قابل توجهی که مشتریان برای دریافت کنسول‌ها و بازی های مورد انتظار تجربه کرده‌اند، باید گفت که این نسل هنوز جوان است. به نظر نمی‌رسد که عجله‌ای برای گذشت از این نسل و کوچ به نسل بعدی وجود داشته باشد.


گیمز ویژن

چرا سونی از پیروزی های خود در عرصه کنسول های بازی درس نمی‌گیرد؟

مایکروتراکنش در NBA 2K25:آیا 2K از اشتباهات گذشته اش درس می‌گیرد؟

ارون تیلور جانسون مصاحبه خود را پس از سوالاتی راجب نقش جیمز باند قطع کرد

سوالات متداول تپ سواپ:زمان برداشت، کیف پول، کاربران چند اکانتی

ساخت بازی GTA 6 درست بعد از انتشار Red Dead Redemption 2 با تاخیر های فراوان آغاز شده است

سونی ,مایکروسافت ,بازی ,کنسول ,کنسول‌ها ,توسعه‌دهندگان ,baldur’s gate ,درایو دیسک ,وجود داشته ,برای چندین ,قابل توجهی
مشخصات
آخرین جستجو ها